آمارگیر وبلاگ

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین ،تخلیه پسماند شرکت خودروسازی در تاکستان قانونی نیست

 

پیرو شکایت انجمن مردم نهاد محیط زیست شایان از روند تخلیه غیر قانونی یک شرکت خودرو ساز در تاکستان با مجوز خارج از ضوابط محیط زیست 

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین با بیان اینکه از تاریخ اول فروردین ماه 1402 مجوز تخلیه پسماند یک شرکت خودروسازی در این سایت از سوی اداره کل محیط زیست داده نشده است، تاکید کرد: تا برگزاری جلسه استانی در این خصوص و اتخاذ تصمیم نهایی نباید هیچ گونه تخلیه پسماند از سوی شرکت مذکور در این سایت صورت گیرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از تاکستان، علی فولیان در بازدید از سایت پسماند نخاله ساختمانی تاکستان که با حضور جمعی از نمایندگان دستگاه‌ها و نهادهای مسئول صورت گرفت، عملکرد متولیان امر در خصوص میزان رعایت ملاحضات و ضوابط زیست محیطی در سایت پسماند تاکستان را مورد ارزیابی قرار داد.

وی در تشریح این بازدید گفت: طی گزارشات واصله از سوی نهادهای مردمی (با تخصص محیط زیست) مبنی بر عدم مدیریت صحیح دفع پسماند ماسه سوخته یک شرکت خودروسازی در خارج از جایگاه استاندارد و تعریف شده از سوی سازمان حفاظت از محیط زیست کشور، به منظور پیشگیری از بروز معضلات زیست محیطی در منطقه اعم از پراکندگی آلودگی در مناطق جوار شهر تاکستان، احتمال ورود آلودگی پسماندها به خاک و منابع آب زیرزمینی و انتشار مواد شیمیایی در محیط زیست و در راستای صیانت از حقوق عامه، از محل نگهداری موقت پسماند ریخته گری این شرکت بازدید میدانی به عمل آمد.

وی تصریح کرد: پسماند دپو شده از ناحیه این شرکت، از دیدگاه سازمان‌های مردم نهاد در حوزه محیط زیست، از نوع صنعتی است که در جایگاه مناسب و تعریف شده سازمان محیط زیست کشور دفن نشده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین ضمن تفهیم عواقب قانونی ناشی از عدم رعایت مقررات زیست محیطی و تعیین ضرب الاجل برای بهبود وضعیت این سایت، ادامه داد: جایگاه پسماند نخاله‌های ساختمانی می بایست مجوز فعالیت خود را اخذ کرده و ضوابط فنی و روش‌های دفن پسماندها رعایت شود.

فولیان خاطرنشان کرد: همچنین ضروری است متولیان سایت پسماند نخاله‌های ساختمانی تاکستان، پروتکل‌ها و الزامات کمیته کارشناسی برای استقرار جایگاه مانند نصب دوربین، فنس کشی، عدم پذیرش پسماندهای غیرنخاله، حضور نگهبان در جایگاه و ... را رعایت کنند.

این مسوول با یادآوری اینکه از تاریخ اول فروردین ماه 1402 مجوز تخلیه پسماند یک شرکت خودروسازی در این سایت از سوی اداره کل محیط زیست داده نشده است، تاکید کرد: تا برگزاری جلسه استانی در این خصوص و اتخاذ تصمیم نهایی نباید هیچ گونه تخلیه پسماند از سوی این شرکت در این سایت صورت گیرد و چنانچه محرز شود که تخلیه پسماند از سوی شرکت مذکور بدون مجوز انجام شده است، مدیران متخلف تحت تعقیب کیفری قرار خواهند گرفت.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین در ادامه به منظور پیشگیری از آلودگی آب‌های زیر زمینی، استعلام فوری در خصوص تبعات دفع پسماندهای شرکت مذکور را از شرکت آب منطقه ای استان متذکر شد.

گفتنی است در جریان این بازدید با تعیین مهلت زمانی مقرر شد این شرکت خودروسازی با کسب نظر از اداره کل محیط زیست استان در اسرع وقت نسبت به پاکسازی و تعیین تکلیف و مدیریت اصولی پسماند اقدام کند.

یادداشت سردبیر

@Aseman_Mag

ما را دنبال کنید