آمارگیر وبلاگ

نقش "قورباغه‌" در حفظ محصولات کشاورزی با شکار حشرات و آفات​​​​​​​

 

یک کارشناس حیات وحش گفت: قورباغه‌ها شکارچی ماهر حشرات ازجمله ملخ‌ها هستند و از این رو به تعادل جمعیت حشرات و سالم ماندن محصولات کشاورزی کمک می‌کنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، "روز جهانی حفاظت از قورباغه‌ها و دوزیستان" هر ساله در تاریخ 29 آپریل برگزار می‌شود و هدف از آن آگاهی‌بخشی به جوامع برای نجات این موجودات زنده و فراهم کردن محیط امن‌تری برای زنده ماندن آنهاست.

بیشتر بخوانید

در رابطه با این گونه ارزشمند از دوزیستان مهدی زارع خورمیزی؛ کارشناس حیات وحش به تسنیم گفت: دوزیستان از جمله قدیمی‌ترین مهره‌داران روی زمین هستند که در 2 نوع دوزیستان بی‌دُم  و دُم‌دار روی زمین یافت می‌شوند. قورباغه‌ها از جمله دوزیستان بی‌دُم هستند که 20 نوع آنها در ایران یافت می‌شوند. در زیستگاه‌های زاگرسی غرب و هیرکانی در شمال ایران گونه‌ها و زیرگونه‌های بومی و اندمیک قورباغه یافت می‌شود که ارزش بالایی دارد.

وی ادامه داد: بر اساس آخرین مقاله‌ای که توسط مؤسسه خزنده‌شناسان پارس منتشر شده 41 درصد دوزیستان ما در معرض تهدید انقراض هستند که این آمار در جهان حدود 40 درصد است.

این کارشناس حیات وحش به اشاره به اهمیت قورباغه‌ها در اکوسیستم بیان کرد: قورباغه‌ها شکارچی ماهر حشرات ازجمله ملخ‌ها هستند و از این رو به تعادل جمعیت حشرات، سالم ماندن محصولات کشاورزی از گزند حشرات و تعادل سایر گونه‌ها در زیستگاه کمک می‌کنند.

زارع خورمیزی در رابطه با تهدیدات این جانور توضیح داد: استفاده بیش از حد از سموم کشاورزی، تخریب زیستگاه، فاضلاب‌های شهری، خشکسالی‌های پی‌درپی و خشکی آب‌های سطحی و زیرزمینی، وارد شدن گونه‌های غیربومی و انواع بیماری‌ها از جمله تهدیدات قورباغه‌ها هستند.

وی درباره سمی بودن قورباغه‌ها خاطرنشان کرد: ما دو واژه زهرآگین و سمی را داریم؛ زهرآگین به جانورانی مانند عقرب گفته می‌شود که اندامی برای تزریق زهر دارد. قورباغه اندامی برای تزریق زهر ندارد اما پوست آن سمی است و در صورت تماس می‌تواند بسیار خطرناک باشد، البته قورباغه‌های سمی در کشور ما یافت نمی‌شوند.

یادداشت سردبیر

@Aseman_Mag

ما را دنبال کنید