آمارگیر وبلاگ

طلا و نقره موجود در "پسماندهای الکترونیکی" به خارج از کشور صادر می‌شود!

طلا و نقره موجود در "پسماندهای الکترونیکی" به خارج از کشور صادر می‌شود!

مدیرکل دفتر پسماند سازمان حفاظت محیط زیست گفت: به این دلیل که در کشور ما تکنولوژی جداسازی عناصر با ارزش از پسماندهای الکترونیکی وجود ندارد، پس از جداسازی مواد سمی، آلیاژ با ارزش به کشورهای همسایه فرستاده می‌شود.

مهدی خادم‌ثامنی در گفت‌‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم در رابطه با زباله‌های الکترونیکی اظهار کرد: زباله‌های الکترونیکی آلاینده‌های نوپدیدی هستند که وارد جامعه شده‌اند. در سال 1370 تولید این پسماندها در کشور بسیار محدود بوده اما در حال حاضر چند 10 برابر شده است. بحث به‌روز کردن وسایل الکترونیکی و فرهنگ مصرف‌گرایی نیز در این افزایش آمار تأثیرگذار بوده است.

وی افزود: این پسماندها مشکلات زیست محیطی بسیاری دارند و شامل مواد شیمیایی و فلزات سنگینی از جمله جیوه، کادمیم و ترکیبات سمی هستند. این مواد در محیط به شکل غیرقانونی بازیافت شده، سوزانده شده و گازهای سمی ازجمله دی‌اکسین فرون‌ها را به محیط وارد کرده و آب‌های زیرزمینی را نیز آلوده می‌کند.

بیشتر بخوانید

مدیرکل دفتر پسماند سازمان حفاظت محیط زیست گفت: این پسماندها دارای مواد با ارزشی هستند و به همین دلیل افرادی اینها را سوزانده و مواد با ارزش را استخراج می‌کنند. ما یک سری از شرکت‌هایی که تأییدیه دارند را به همه دستگاه‌ها معرفی کرده‌ایم تا پسماندهای الکتریکی و الکترونیکی خود را از طریق سامانه در اختیار این شرکت‌ها قرار دهند اما با این وجود دیده شده که شرکت‌های غیرقانونی و بدون تأییدیه نیز وارد مزایده پسماندهای الکترونیکی دستگاه‌ها شده، اینها را به قیمت بالاتری خریداری کرده و با روش‌های نامناسب پسماند را امحا و محیط را آلوده می‌کنند.

خادم‌ثامنی بیان کرد: به این دلیل که در کشور ما تکنولوژی جداسازی عناصر با ارزش از پسماندهای الکترونیکی وجود ندارد، پس از جداسازی مواد سمی، آلیاژ با ارزش به کشورهای همسایه فرستاده می‌شود. فلزات گران‌بها مانند طلا، نقره و مس در این پسماندها هستند که می‌توان آن‌ها را جدا کرد.

وی ادامه داد: ما از طریق قانون دستگاه‌های دولتی را ملزم کردیم که پسماندهای خود را از طریق سامانه محیط زیست تنها در اختیار شرکت‌های مورد تأیید سازمان محیط زیست قرار دهند و اگر اجرا نکنند از مراجع قضایی نیز کمک می‌گیرم که در صورت تخلف جزای نقدی یا احکام دیگر را در نظر بگیرند. سعی داریم با دانشگاه‌ها که پسماند الکتریکی و الکترونیکی زیادی تولید می‌کنند نیز توافق کنیم.

مدیرکل دفتر پسماند سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با عدم توانایی کشور در استفاده از عناصر مفید این پسماندها توضیح داد: یکی از مشکلات صنایع بازیافت کشور این است که مواد اولیه کار را ندارند، شرکت‌های غیرقانونی پسماندها را گران‌تر می‌خرند و سپس صادر می‌کنند که در نتیجه چیزی به شرکت‌‌های مجاز نمی‌رسد. ما در سازمان محیط زیست وظیفه داریم خوراک را برای شرکت‌های مجاز مهیا کنیم.

خادم‌ثامنی خاطرنشان کرد: شرکت‌های داخلی توانایی لازم را برای به دست آوردن تکنولوژی استخراج دارند و تنها باید خوراک لازم در اختیار آنها قرار گیرد.

یادداشت سردبیر

@Aseman_Mag

ما را دنبال کنید