آمارگیر وبلاگ

بروزرسانی شیوه‌نامه‌های محیط زیستی برای جلب مشارکت مردم در حفظ محیط زیست

 

بروزرسانی شیوه‌نامه‌های محیط زیستی برای جلب مشارکت مردم در حفظ محیط زیست

 

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اقدامات انجام شده برای تهیه و بروزرسانی دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌های محیط زیستی، این اقدامات را در راستای جلب مشارکت مردمی و مردمی کردن حفاظت از محیط زیست عنوان کرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، حسن اکبری با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری و تأکیدات ریاست محترم جمهوری مبنی بر مردمی‌سازی امور و جلب مشارکت مردم در کارها و مسائل دولتی اظهار کرد: رئیس جمهور در همایش سراسری مدیران دولت مردمی که اوایل سال جاری برگزار شد، تأکید بر مردمی‌سازی امور داشتند و در جلسات دولت همه دستگاه‌ها را موظف کردند ظرف 25 روز برنامه‌های خود را در این زمینه احصا، اعلام و اجرا کنند.

وی با اشاره به رویکرد مردم محور سازمان حفاظت محیط زیست افزود: ما برای جذب مردم و پاسخگویی مناسب به درخواست‌های آنان، نیاز به تهیه دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌های شفاف و وحدت رویه در سراسر کشور داریم.

بیشتر بخوانید

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه تهیه دستورالعمل‌ها و شیوه نامه‌ها در این سازمان، گفت: شیوه نامه وحدت رویه در مورد نحوه پاسخگویی به درخواست‌های برداشت گیاهان دارویی به نحوی که کمترین آسیب به طبیعت وارد شود، تهیه و هفته گذشته به همه استان‌ها ابلاغ شده است.

اکبری افزود: همچنین دستورالعمل طبیعت‌گردی در مناطق حفاظت شده برای جلب مشارکت مردمی و مردمی کردن حفاظت را در دستور کار قرار داده‌ایم تا بازنگری و به روز شده و روند شکل‌گیری طبیعت‌گردی و ساماندهی تفرجگاه‌ها بارعایت مسائل محیط زیست، تسهیل و تسریع شود.

وی بیان کرد: طبیعت‌گردی اهمیت بسزایی در رونق اقتصادی و ایجاد فرصت‌های شغلی برای جوامع محلی دارد و ابزاری برای کمک به حفاظت است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به انجام کار فشرده 2 هفته‌ای برای تهیه این دستورالعمل، از ابلاغ آن به استان‌ها در هفته آینده خبر داد و گفت: ابلاغ این دستورالعمل منجر به وحدت رویه در رونق طبیعت‌گردی همزمان با اجرای برنامه جامع مدیریت مناطق و ایجاد واحدهای اکولاژ در زون‌های تفرج مناطق 4گانه خواهد شد.

اکبری مهمترین اقدام در زمینه جلب مشارکت مردمی و تحقق شعار سال را تهیه پیش‌نویس مصوبه‌ای با عنوان «مشارکت در حفظ تنوع زیستی و رونق کسب و کارهای محیط زیستی» دانست که تقدیم هیئت دولت شده است.

وی اظهار امیدواری کرد که با توجه به شعار سال و فرمایشات مقام معظم رهبری، زمینه استفاده از این ابزار قانونی هرچه سریعتر فراهم شود تا ظرفیت‌های جدید برای جلب مشارکت مردم در حفظ تنوع زیستی و ایجاد کسب و کارهای محیط زیستی میسر شود.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: علاوه بر این، دستورالعمل‌هایی که قبلاً وجود داشته و بعضاً مواردی در آنها بود که سرعت پاسخگویی سازمان حفاظت محیط زیست به استعلام‌ها و نیز صدور مجوزها را کند می‌کرد، در دستور کار اصلاح و بازنگری قرار گرفته است.

اکبری، تصریح کرد: ان‌شاءالله تا پایان اردیبهشت ماه حداقل 2 دستورالعمل از جمله دستورالعمل تکثیر و پرورش حیات وحش در اسارت بازنگری و به استانها ابلاغ می‌شود.

وی، تصریح کرد: از تمام مردم عزیز درخواست می‌کنیم هرکس علاقه‌مند است در زمینه اجرای پروژه‌های توامان حفاظتی و بهره‌برداری از تنوع زیستی، اجرای پروژه‌های طبیعت‌گردی در عرصه‌های تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست، موضوعاتی نظیر تاکسیدرمی حیات وحش، تکثیر گونه‌های در خطر انقراض و سایر ظرفیت‌های ممکن، پیشنهاد یا درخواستی دارد به نزدیک‌ترین واحد محیط زیست مراجعه و درخواست خود را ارائه کند.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: ادارات کل محیط زیست استانها مکلف شدند که تمام پیشنهادات مردم و بخش خصوصی در زمینه حفاظت مشارکتی را جدی بگیرند و حتی‌الامکان از ظرفیت‌های حقوقی موجود، راهکاری برای پاسخگویی مثبت به این درخواست‌ها ارائه کنند.

یادداشت سردبیر

@Aseman_Mag

ما را دنبال کنید