آمارگیر وبلاگ

تولدبازی در پاسگاه محیط‌بانی زیر سایه مشکلات!

 

 

 

تولدبازی در پاسگاه محیط‌بانی زیر سایه مشکلات!

در حالی که محیط بانان با چالش‌های ختلف و کمبودهای فراوانی در کار و محیط اداری برای انجام کارهای محوله مواجه هستند شاهد به برگزاری جشن تولد مشاوری بودیم که حتی در چارت سازمان برای آن پستی دیده نشده است!

 

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، حسن غلام پور؛ هر روز که می‌گذرد شاهد استفاده بیشتر از قبل مردم از فضای مجازی هستیم و هر کسی در شغل یا حرفه‌ای که می‌داند تلاش می‌کند تا مخاطبانی را برای خود جذب کند که این کار علاوه بر محاسن طبیعی است که دارای معایبی نیز می‌باشد. 

در میان فعالان فضای مجازی، بعضا کارمندانی نیز دیده می‌شوند که با ثبت عکس و فیلم از محیط اداری خود مخاطبان زیادی را برای خود جذب کرده‌اند بخصوص برخی مشاغل مانند محیط بانی یا آتش نشانی و یا موارد مشابه که برای مردم جذاب است برای مردم نیز دارای اولویت می‌شود و به دنبال آن می‌روند تا ببیند چه اتفاقی می‌افتد. 

البته ثبت و انتشار یک یا چند صحنه از یک سوژه خوب و زیبا یا یک حادثه می‌تواند خوب باشد ولی اگر این کار مستمر صورت گیرد و بخصوص اینکه اگر کارمند باشد به این معنی است که به جای پرداختن به وظیفه اصلی خود به دنبال ایجاد جذابیت برای مخاطبینی هستند که از طریق فضای کار جذب کرده‌اند هستند و در واقع به جای کار کارمندی به دنبال اینفلوئنسری در فضای مجازی هستند. 

چند روز پیش بود که مشاور رسانه‌ای فرمانده یگان حفاظت محیط زیست به بازدید یکی از پاسگاه‌های محیط بانی در شرق گیلان رفت که طبق عکس و فیلمی که در پیج اینستاگرامی محیط بانی و برخی محیط بانان منتشر شده تعدادی از محیط بانان برای آقای مشاور جشن تولد گرفته اند؟! که به نظر می‌رسد بعد از واکنش‌های متفاوت مردم، آن پست از صفحه اصلی حذف یا آرشیو شد! 

البته کسی با خوشحالی یا برگزاری جشن و تولد و غیره مخالف نیست ولی توقع این است که باید هر چیز را در سر جایش بگذاریم و محیط اداری و سازمانی را با محیط خانگی و غیره اشتباه نگیریم.

این حضور یا بازدید مشاور رسانه‌ای فرمانده یگان حفاظت محیط زیست در حالی رقم خورده که بدون حضور دیگر مسوولان سازمان بوده که در این خصوص سوالات زیادی مطرح است از جمله اینکه اصلا یک مشاور که در چارت سازمان نیز وجود ندارد می‌تواند به بازدید پاسگاه‌ها یا مراکز مربوطه محیط زیست برود یا خیر؟ و این سوال اساسی است که باید به آن پاسخ داده شود. 

به نظر می‌رسد نوعی بدعت در محیط‌های اداری در حال رقم خوردن است و کارکنان به جای اینکه مشکلات را شناسایی و برای آن‌ها راه حل ارایه دهند یا اینکه در وظیفه سازمانی خود به درستی ایفای نقش کنند به دنبال کارهای تفننی و استقبال از افرادی هستند که در چارت سازمانی هم نقش و وظیفه‌ای ندارند، البته این مورد هم می‌توان بررسی کرد که طبق قانون، مسؤولین می‌توانند برای خود مشاور اختیار کنند یا خیر!؟ 

 

این بدعت در حالی رقم خورده که خود همین محیط بانان که در کار خود با چالش‌های زیادی مواجه هستند مشکلات زیادی را دارند و اگر بخواهیم بخشی از مشکلات محیط بانان را لیست کنیم تعداد آن به بیش از ۲۰ مورد خواهد رسید. 

مثلا تجهیزاتی که در اختیار محیط بانان قرار دارد فرسوده و قدیمی‌تر از تجهیزاتی است که در اختیار شکارچیان قرار دارد، علاوه بر آن، این سازمان اعلام می‌کند که با کمبود نیرو نیز مواجه است و نه تنها با کمبود محیط بانان مواجهند بلکه همان افراد محیط بان حاضر در سازمان از نظر تجهیزات خودرویی و دفاعی بسیار پایین‌تر از شکارچیان سودجو هستند. 

یکی دیگر از مشکلات محیط بانان، در خصوص لوازمی مانند لباس و کفش است و حتی در خصوص آموزش محیط بانان برای استفاده از سلاح‌هایی که در دست دارند نیز می‌توان اشاره کرد، برخی کارشناسان معتقدند که کشته شدن برخی محیط بانان در درگیری با سودجویان به خطرعدم آموزش درست از سلاح است که در درگیری با شکارچیان آمار تلفات محیط بانان بیشتر است. 

البته در همین گیلان نیز علاوه بر مشکلاتی که خود محیط بانان دارند موارد سازمانی دیگر مانند مشکل تالاب‌های که در حال باطل شدن هستند و یا تهدیدهای گیاه مهاجم سنبل آبی و تلفات حیوانات نادر و غیره را نیز شاهد هستیم که سال هاست فعالان محیط زیستی در این خصوص مطالبه دارند ولی امروز با پدیده نادر تولدبازی برای مشاور مواجه شدیم. 

این چند مورد تنها گوشه‌ای از مشکلاتی است که شاید همه انسان‌ها نیز آن‌ها در ظاهر محیط بانان مشاهده کنند و مشکلات حقوقی و قضایی دیگری نیز در خصوص فعالیت محیط بانان وجود دارد که نیاز به بررسی و علاوه بر آن مطالبه‌گری مستمر از سازمان توسط خود محیط بانان قرار گیرد. 

یادداشت سردبیر

@Aseman_Mag

ما را دنبال کنید