آمارگیر وبلاگ

جایزه وجدان محیط زیست به پیام‌ما رسید

 

جایزه وجدان محیط زیست به پیام‌ما رسید

روزنامه پیام‌ما به‌عنوان «رسانه تخصصی توسعه پایدار و گردشگری مسئولانه ایران» به‌دلیل ارائه 700 مقاله در زمینه‌های تخصصی در جشنواره جایزه ملی وجدان محیط زیست تقدیر شد

۹ مهر ۱۴۰۳، ۹:۰۴

|پیام ما| سومین دورهٔ جشنوارهٔ جایزهٔ ملی «وجدان محیط‌زیست و کسب‌وکار از نگاه مردم» با حضور تعدادی از مدیران وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و سازمان محیط‌زیست با حمایت ستاد توسعهٔ اقتصاد دانش‌بنیان آب، اقلیم و محیط زیست، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری و با مشارکت معاونت گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و حمایت دستگاه‌های فرابخشی حوزهٔ محیط‌زیست و با رویکرد تجلیل از سرمایه‌گذاری سبز در کسب‌وکارها و انتخاب برترین‌های محیط زیست، یکشنبه (۸ شهریور) در سالن آمفی‌تئاتر وزارتخانهٔ میراث‌فرهنگی برگزار شد.

آتشی که اسرائیل در خاورمیانه روشن کرده، با شعار سازمان ملل در تضاد است

در آیین اختتامیهٔ جشنوارهٔ جایزهٔ ملی وجدان محیط زیست، مدیرکل گردشگری داخلی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: روندی که در سال‌های گذشته داشتیم نشان می‌دهد که برای حفاظت از محیط‌ زیست باید تلاش‌های خود را تقویت کنیم. در همین راستا کمیتهٔ محیط‌زیست با عضویت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تشکیل شده است.

محمد جهانشاهی: نه‌تنها استفاده از بحث معماری و حتی انرژی‌های پایدار، به‌خصوص انرژی گرمایش از زمین در دستورکار است بلکه راهنمایان تور و آژانس‌های گردشگری نیز با رویکردهایی نوین، پلتفرم‌هایی را با هدف مدیریت سفرها طراحی کرده‌اند

«سید مصطفی فاطمی» با تأکید بر اینکه از سال‌ قبل فعالیت‌های خوبی در حوزهٔ گردشگری و محیط‌زیست انجام دادیم و همچنین، همکاری‌های بسیار خوبی با سازمان حفاظت محیط‌زیست آغاز کرده‌ایم، ادامه داد: امسال سازمان گردشگری ملل متحد، شعار «گردشگری و صلح» را برای روز جهانی و هفتهٔ گردشگری انتخاب کرده است. بااین‌حال، امروز بیش از هر زمان دیگری به صلح نیاز داریم. متأسفانه آتشی که اسرائیل روشن کرده، در تضاد با شعاری است که سازمان گردشگری ملل متحد برای امسال انتخاب کرده است.

او گفت:‌ در گردشگری تنوع قومیتی و مذهبی و تفاوت‌ها نه‌تنها باعث اختلاف و دشمنی نیست بلکه باعث صلح و تقویت رفتارها و همکاری‌ها می‌شود. امسال نیز یکی از رویکردهای ما گردشگری و صلح با طبیعت است. ما دراین‌باره مبتدی هستیم. ازاین‌رو، نیازمند همکاری تمامی فعالان این حوزه هستیم.

حفاظت از محیط زیست با مشارکت مردم امکانپذیر است

سرپرست دفتر مدیریت زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز در سخنانی گفت: عبارت‌هایی که با کلمه سبز آمیخته شده، بسیار زیاد است تا همه برای حفظ محیط‌ زیست تلاش کنیم و در این میان انسان‌ها نیز بخشی از محیط‌ زیست هستند و اگر وجدان آدم‌ها بیدار باشد، در دنیا شاهد جنگ نخواهیم بود.

«علیرضا نجیمی» با اشاره به نقش مردم در حفظ محیط‌ زیست افزود: مردم در تمام عرصه‌ها از جمله محیط‌ زیست می‌توانند به ما کمک کنند و در سال‌های اخیر شاهد تقویت حضور و مشارکت مردم در همکاری‌ها و فعالیت‌های مرتبط با مسائل محیط‌ زیست هستیم.

او ادامه داد: این جشنواره درحقیقت تجلیل از افرادی است که به‌صورت داوطلبانه در حوزهٔ محیط‌ زیست فعالیت دارند. این اقدامات بسیار ارزشمند است و باید آنها را ارج نهاد. رویکرد سازمان محیط‌زیست در رابطه با حفاظت، حفاظتی است که به‌صورت مشارکتی انجام می‌شود. ازاین‌رو، ما قدردان حضور مردم و افرادی هستیم که داوطلبانه در حوزهٔ حفاظت از محیط‌ زیست فعالیت دارند و با ما همکاری دارند، اعتقاد ما حفظ محیط‌ زیست با مشارکت مردم است که می‌تواند حتی موجب جهش تولید شود.

او با تأکید بر اینکه آموزش در حوزهٔ حفاظت از محیط‌ زیست موضوعی لازم است، اما کافی نیست، گفت: اعتقاد ما بر این است که آموزش باید از سنین کودکی و نوجوانی و از دوران مدرسه آغاز شود تا تمام افراد در دوران رشد و بزرگسالی خود با محیط‌ زیست زیست و ضرورت حفظ آن آشنا شوند.

و سرانجام سومین دورهٔ جشنوارهٔ «جایزهٔ ملی وجدان محیط زیست در کسب‌وکار از نگاه مردم» با رویکرد تجلیل از سرمایه‌گذاری سبز در کسب‌وکارها و انتخاب برترین‌ها برگزار شد و در کنار کارشناسان محیط زیست، شرکت‌های خصوصی فعال در حوزهٔ محیط زیست و گردشگری و چندین شرکت پتروشیمی و انجمن‌ها و فعالان محیط زیست و کارمندان محیط‌زیست سراسر کشور، «روح‌الله خدیش»، مدیرعامل روزنامهٔ «پیام ما»، نیز در بخش حقوقی-رسانه شایستهٔ تقدیر شناخته شد.

 

«وجدان محیط زیست» و حرکت به‌سمت «گردشگری سبز»

«محمد جهانشاهی»، دبیر کمیتهٔ ملی طبیعت‌گردی کشور، در گفت‌وگو با «پیام ما» دربارهٔ دستاوردهای این جشنواره توضیح داد.

او یکی از دستاوردهای سومین جایزهٔ ملی «وجدان محیط زیست» برای گردشگری کشور را حرکت به‌سمت «گردشگری سبز» می‌داند و گفت:‌ در طول زنجیرهٔ سفر، اجزایی به چشم می‌آیند که بهبود کیفیت دارند و حتی به‌سمت بهینه‌سازی مصرف منابع و درحقیقت گردشگری سبز حرکت می‌کنند.

او با اشاره به فعالیت قابل‌قبول ایرلاین‌ها و شرکت‌های ریلی در حوزهٔ حمل‌ونقل در این زمینه، تأکید کرد: در بحث اقامتی و هتلی نیز هتل‌هایمان استانداردهای بالایی دارند، حتی با بازسازی هتل‌های قدیمی، رویکردها به‌سمت بهینه‌سازی مصرف منابع است و درواقع هتل‌های سبز در حرکت هستند. از سوی دیگر، هتل‌های درحال ساخت نیز با همین رویکرد طراحی شده‌اند و حتی مجتمع‌های پذیرایی بین‌راهی نیز طبق دانش برگرفته از معماری فعالیت می‌کنند.

این فعال حوزهٔ گردشگری ادامه داد: نه‌تنها استفاده از بحث معماری و حتی انرژی‌های پایدار، به‌خصوص انرژی گرمایش از زمین که از انرژی آب‌های زیرزمینی در طراحی خود استفاده می‌کنند، در دستورکار است، بلکه راهنمایان تور و آژانس‌های گردشگری نیز با رویکردهایی نوین، پلتفرم‌هایی را با هدف مدیریت سفرها طراحی کرده‌اند.

جهانشاهی با تأکید بر کاهش سفرهای انبوه و سفرهای برپایهٔ طبیعت، در این زمینه اضافه می‌کند:‌ مسیر ساماندهی این بخش از سفرها اکثراً با حفاظت از محیط زیست در تعارض هستند.

او همچنین با اشاره به برگزیدگان این جشنواره می‌گوید: جدی‌ترین تسهیلات گردشگری یعنی بوم‌گردی‌ها به مباحث پایداری نزدیک‌ترند. به همین دلیل، شاهد رفتارهای تکمیلی در استفاده از انرژی‌های نو و راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی کوچک‌مقیاس شاهد هستیم.

نسل چهارم مدیریت سبز در سومین جشنواره بروز کرد

دبیر کمیتهٔ ملی طبیعت‌گردی کشور با تأکید بر اینکه در سومین جشنوارهٔ «وجدان محیط زیست» اجزایی متنوع از زنجیرهٔ سفر وجود داشتند، ادامه می‌دهد: در این زمینه به نسل چهارم مدیریت سبز که استفادهٔ بهینه از منابع با رویکرد اقتصادی نامیده می‌شود، اتکا می‌شود که این یک حرکت به‌سمت مدیریت سبز و مدیریت پایدار است و نه‌تنها جنبه‌های اقتصادی را جدی می‌گیرد، بلکه خروجی این نگاه استفادهٔ بهینه از منابع و کاهش تولید پسماند و فاضلاب است.

هتل‌های کیش با استاندارد هتل‌های سبز

جهانشاهی گفت: با اشاره به اینکه از جزیرهٔ کیش در این جشنواره کاندیداهای متنوعی مانند فرودگاه کیش حضور داشتند که توانستند با فعالیت‌های خوبی که ارائه دادند، جزء برگزیدگان باشند. آنها توانستند بحث مدیریت هوشمند و بهینه‌سازی مصرف انرژی و آب را محقق کنند.

او با تأکید بر اینکه هتل‌های در حال ساخت در کیش با استانداردهای هتل‌های سبز کار ارائه دادند، می‌افزاید: جزیرهٔ کیش بیشترین برگزیدگان را داشت و این توجه ما را به‌عنوان یک مقصد رو به سبز شدن جلب کرد. بنابراین، امیدواریم بتوانیم فعالیت‌هایی را در جزیرهٔ کیش به‌خصوص در مناطق ساحلی این جزیره با کمک سازمان منطقهٔ آزاد کیش پایلوت کنیم.

جهانشاهی می‌گوید: ما استانداردهای سواحل جزیرهٔ کیش را به‌سمت پایداری پیش می‌بریم؛ چون مدل‌هایی مانند «پرچم آبی» در سطح دنیا، یکی از مشخص‌ترین و شناخته‌شده‌ترین استانداردهای پایدار هستند که در سواحل گردشگری وجود دارند. درواقع، با پیاده‌ کردن این استانداردها در کیش یا نمونه‌های بومی‌سازی‌شده با کمک دستگاه‌های مختلف، در آینده استانداردها را تعریف و با کمک تصمیم‌گیرندگان و جامعهٔ کیشوند، دست‌کم سواحلی استاندارد را در جزیره داشته باشیم و آن را به‌عنوان الگویی برای دیگر نقاط کشور استفاده کنیم.

جشنوارهٔ «جایزهٔ ملی وجدان محیط زیست» که با هدف شناسایی، معرفی و تقدیر از برترین فعالان محیط زیست اما با نگاه مردمی (غیردولتی) برگزار می‌شود، برترین فعالان حوزهٔ محیط زیست را که داوطلبانه خدماتی ارزنده در حوزهٔ کسب‌وکارهای خود برای بهبود محیط زیست در شاخه‌هایی مانند مدیریتی، اجرایی، بهداشتی و درمانی، حقوقی، قضایی،خیریه و مردم نهادی، مشاوره، علمی، هنری، پژوهشی، آموزشی، دانش‌بنیان، رسانه‌ای، اختراع، اکتشاف، صنعت، معدن، کشاورزی، خدماتی، گردشگری، اکوتوریسم، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی انجام داده‌اند که پس از ارزیابی و داوری عملکرد معرفی می‌شوند. این جشنواره به‌عنوان تنها نشان زیست‌محیطی مردمی (غیردولتی) در کشور که هرساله توسط انجمن مردم‌نهاد توسعهٔ کسب‌وکارهای محیط زیست شایان و یکی از دستگاه‌های فرابخشی حوزهٔ محیط زیست برگزار می‌شود، توسط مسئولان ارشد دولتی و بخش خصوصی با اهدای تندیس نشان وجدان محیط زیست تقدیر می‌شوند.

 

یادداشت سردبیر

@Aseman_Mag

ما را دنبال کنید