آمارگیر وبلاگ

اهداف:
1-تشویق به اجرای ضوابط و قوانین بالادستی  نظیر اصل پنجاهم قانون اساسی ونیز سند ارتقای فرهنگ محیط زیست مصوب سال 1398و همچنین  ابلاغیه مقام معظم  رهبری درخصوص سیاست های کلی محیط زیست و برنامه ششم توسعه  .... بعنوان یک وظیفه عمومی
2- توسعه  فرهنگ حفاظت و حمایت از منابع زیست محیطی کشور در بین مدیران و کارشناسان بخش دولتی،  عمومی و خصوصی
3-حمایت از ایثارگری حامیان محیط زیست بویژه  محیط بانان و جنگل بانان ، تشکلهای مردم نهاد ،خصوصاً شهدای محیط زیست و جنگل بان
4-کمک به برند سازی اشخاص حقیقی و حقوقی  در گروههای صنعتی ، معدنی ، خدماتی و کشاورزی، و کمک به توسعه کسب و کارشان در فروش بهتر کالا و خدمات تولید شده در بستر حفاظت از محیط زیست ، به بهانه اهدای نشان وجدان محیط زیست برای تشویق به حفاظت بهینه از محیط زیست
5- تقدیر از خدمات انسانهای پاک نهاد در حوزه محیط زیست  از طریق اهدای نشان وجدان محیط زیست ​​​​​​​

اهداف 

برگشت به اول صفحه

مراحل ثبت نام در جشنواره 

1- مراجعه به سایت جشنواره در آدرس                          و مطالعه کامل ضوابط اجرایی جشنواره 
2- تکمیل فرم ثبت نام انلاین              و بارگزاری کامل اطلاعات 
3-  عکس ، فیلم، مدارک و سایر اسناد مرتبط با عملکرد زیست محیطی بر روی CD یا فلاش بارگزاری نموده و آن را به دبیرخانه جشنواره در آدرس تهران،فلکه دوم صادقیه ،ابتدای بلوار آیت اله کاشانی، جنب بانک ملت، مجتمع طلا،طبقه 7،واحد 4 - کد پستی 1481796151 از طریق پست یا پیک ارسال نمایید .
4- مبلغ وجه ثبت نام با هماهنگی با دبیر خانه جشنواره و به شماره حساب اعلامی واریز و فیش آن را به همراه مدارک ارسال نمایید.
5-جهت دریافت اطلاعات بیشتر با شماره 02144967188 تماس حاصل فرمایید.
                                                                      

vejdanmohit.ir
(اینجا )
برگشت به اول صفحه

خلاصه محتوای قابل ارایه در جشنواره

1-جشنواره جایزه ملی وجدان محیط زیست در کسب و کار از نگاه مردمایده ایست؛ که برای اولین بار در دنیا در ایران  در حال اجراست.

2-تنها جشنواره رسمی و بزرگ کشور در حوزه محیط زیست بنام جشنواره صنعت سبز است. که از طرف دولت برگزار می شود. (سازمان حفاظت محیط زیست ) و تنها از کسانی که ضوابط زیست محیطی دولتی را اجرا کرده باشند، تقدیر می گردد. ولی  در جشنواره وجدان محیط زیست از کسانی که فراتر از ضوابط دولتی ، اجبار دولتی و بودجه دولت اقدام موثر زیست محیطی انجام داده باشند  ، مورد ارزیابی و تقدیر از نگاه مردمی قرار می گیرند .(نه نگاه دولتی)

3-برای اولین بار در  جشنواره دور اول ،مطابق اصل پنجاهم قانون اساسی و سند ارتقای فرهنگ محیط زیست و ابلاغیه سیاست های کلی نظام در محیط زیست،  تمامی گروههای  بخشی و فرا بخشی محیط زیست (چهار وزارتخانه دولتی ،دو دستگاه عمومی و یک واحد خصوصی ،یک مرکز خیریه و یک انجمن مردم نهاد و یک مرکز بین المللی )مرتبط با محیط زیست در برگزاری آن همکاری دارند . نهاد های دولتی هیچ دخالتی در تدوین چارچوب ها و ارزیابی و داوری عملکرد ها ندارند و تنها حامی و ناظر جشنواره هستند . و قضاوت فقط توسط یک گروه خبره محیط زیست و بی طرف مردمی انجام می گردد.

4- بار معنوی اهدای نشان وجدان آن هم در حوزه محیط زیست به یک شخص ،بیانگر تکمیل توالی رشد انسانیت در او بویژه نشان از خداپرستی ، اخلاق مداری و دینداری اوست.

5 -اهدای نشان وجدان محیط زیست به یک واحد خدماتی و تولیدی ، دراعتماد دهی به مشتری و فروش بیشتر خدمات و محصول تولیدی در بستر حفاظت از محیط زیست تاثیر شاخصی دارد.

6-اهدای نشان وجدان محیط زیست به مدیران و کارشناسان در همه گروه های کسب و کار در برند سازی آنها بسیار موثر است .

7-به همراه نشان استاندارد و نشان غذا و سلامت دارو برکالاها و خدمات ، با درج نشان وجدان محیط زیست، بر کالا و خدمات چرخه اعتماد سازی مشتریان تکمیل می گردد.

8-دارندگان نشان وجدان محیط زیست درحوزه فعالیت های بین المللی (تجارت، صادرات، خدمات، علمی ....) از اقبال بیشتری در برقراری ارتباط با مخاطبان و مشتریان خود برخوردار خواهند بود .

9-حساسیت به مسائل زیست محیطی در تمامی طبقات و سنین جمعیت چند میلیاردی دنیا وجود دارد. لذا عرضه کالا و خدمات تحت این عنوان ( دارنده نشان وجدان محیط زیست ) به جامعه حامی محیط زیست ،موفقیتی با ده ها گام جلوتر از رقبا در بازار خواهند بود.

10-اولین دریافت کنندگان نشان وجدان محیط زیست ، فرصت بهتری در معرفی برند و خدمات و کالای خود در بازار و کسب و کار خود خواهند داشت .

11- فعالان و دانش آموختگان و دوستداران محیط زیست زیادی در جامعه هستند .که شرایط لازم برای اخذ نشان وجدان محیط زیست را ندارند . لذا دارندگان این نشان خارج از این گروه مذکور ،از شاخص ها و برندهای برتر جامعه و دوستدار محیط زیست شناخته خواهند شد .

برگشت به اول صفحه

شرایط اختصاصی شرکت در جشنواره ​​​​​​​

1-تمامی مدیران و کارشناسان  واحد های صنعتی ، کشاورزی و خدماتی با مالکیت دولتی ، خصوصی ، نیمه خصوصی و نظامی و حتی با مالکیت خارجی که در داخل مرزهای سرزمینی جمهوری اسلامی ایران فعالیت  می‌نمایند ، می‌توانند در این جشنواره شرکت نمایند.
2- مدیران  و کارشناسان و صاحبان صنایع ، معادن ، خدمات و کشاورزی می‌توانند با نام حقوقی واحد تولیدی و خدماتیخود در این جشنواره شرکت نمایند.
3- صنایع آلاینده و صنایعی که اخطاریه آلایندگی زیست محیطی دریافت نموده اند ، می‌توانند در این جشنواره شرکت نمایند.
4- تعهدات زیست محیطی مدیران و صاحبان صنایع و خدمات ، به سازمان حفاظت محیط زیست و یا سایر نهاد‌های دولتی نظیر دارایی و ... مانع مشارکت آن‌ها در این جشنواره نمی‌باشد.
5- اشخاص حقیقی و حقوقی داوطلب در ارزیابی منتخبین ویژه ، بدون توجه به جنسیت ، مذهب و گرایش سیاسی ،دولتی   یا غیر دولتی بودن ، مدرک و رشته تحصیلی ، موقعیت محل جغرافیایی زندگی وکارمی توانند در این جشنواره شرکت نمایند.
6-جایزه صرفاً به نام شخص مدیر ، کارشناس ، صاحب صنعت و فعال در حوزه محیط زیست که موفق به کسب رتبه شده باشد، صادر می‌گردد.
7- هر یک از اشخاص ، حقیقی و حقوقی ،همزمان می توانند در چند گروه به طور مستقل شرکت نماید. نظیر ، ثبت نام همزمان بعنوان مدیر واحد ، کارشناس ، یا مسئول یا خیر محیط زیست  ، ...و اخذ جایزه در هر یک از گروه‌ها بطور جداگانه
8-  عملکرد زیست محیطی مورد پذیرش در محدوده زمانی  از ابتدای سال 1399 لغایت  پایان اسفند1401 خواهد بود.​​​​​​​

برگشت به اول صفحه

 انواع عملکرد زیست محیطی قابل ارزیابی در جشنواره ​​​​​​​

1-مشارکت اجتماعی با انجام برنامه های اجرایی در بهبود وضعیت محیط زیست
2- ارایه طرح ، مطالعه،مقاله یا اقدام اجرایی در جهت حفاظت ، حمایت ، تکثیر و جلوگیری از انقراض تنوع زیستی
3- ارایه طرح ، مطالعه ،مقاله و یا اقدام اجرایی برای تولید محصولات سبز ، ارگانیک و با کنترل آلاینده ها در فرایند تولید
4- ارایه طرح ،مطالعه ،مقاله یا اقدام اجرایی در جهت حفاظت و حمایت از زیستگاههای حیات وحش گیاهی و جانوری
5- ارایه طرح ، مطالعه ، مقاله یا اقدام اجرایی برای جلوگیری از تخریب زیستگاه ، منابع زیستی ، محیط زیست شهری و برون شهری
6- ارایه طرح ، مطالعه،مقاله و یا اقدام در جهت کنترل آلاینده های زیست محیطی ( آب ، خاک ، هوا، صوت ، پسماند، ....)
7- ارایه طرح ، مطالعه و یا اقدام اجرایی درجهت گسترش ، توسعه و حفاظت از فضای سبز شهری و برون شهری
8- انجام خدمات خیریه در بهبود بهداشت، بهبود محیط زیست طبیعی و انسانی ، اشتغال فعالان محیط زیست ....
9- ارایه طرح ، مطالعه ، مقاله ، و یا اقدام  و پیگیری حقوقی و قضایی جرایم و پرونده های تخلفات زیست محیطی
10- کمک به تصویب طرح و لایحه مربوط به برنامه ها و خدمات زیست محیطی در سطح مجلس و هیات دولت
11- کمک به تصویب طرح و لایحه در خصوص بهبود و افزایش بودجه محیط زیست کشور در سطح مجلس و هیات دولت
12- ارایه طرح ، مطالعه و یا اقدام و پیگیری دربهبود مدیریت محیط زیست کشور و توسعه فضای کسب وکارهای زیست محیطی
13- ارایه طرح ، مطالعه ، مقاله و یا اقدام اجرایی در مدیریت پسماند و تصفیه فاضلاب و کاهش مصرف انرژی
14- انجام اختراع و پژوهش و مطالعه و ارائه مقاله در تهیه روش ، ابزار و ایده های تاثیرگذار،مستقیم وغیرمستقیم بربهبود محیط زیست
15- ارایه طرح ، مطالعه و یا اقدام و پیگیری درکنترل آلاینده های برون مرزی موثر بر محیط زیست کشور بویژه کنوانسیونها
16- انجام خدمات آموزشی ،چاپ کتاب و مقاله، برگذاری کارگاه و سیمینار، جشنواره و سایر اقدامات مشابه زیست محیطی
17- راه اندازی و مدیریت تشکل مردم نهاد و تامین هزینه و مکان فعالیت وهمکاری با اجرای پروژه های زیست محیطی سمن های مردم نهاد رسمی
18- شهادت و یا جراحت درزمان انجام خدمات زیست محیطی و حفاظتی از مناطق و تنوع زیستی
19- کمک به ساخت فضاهای اداری ، آموزشی ، و پژوهشی و تحقیقاتی زیست محیطی بخش عمومی و مردم نهاد رسمی
20- ارائه فیلم کوتاه و بلند سینمایی مستند  ، فیلمنامه ، عکس با موضوعات حفاظت و حمایت و آموزشی محیط زیستی ​​​​​​​
21- سایر فعالیت های مشاوره ای ، فرهنگی ،اقتصادی،اجتماعی، تجاری ، علمی،پژوهشی،آموزشی و غیره در حوزه محیط زیست 

برگشت به اول صفحه

نحوه بررسی و امتیاز دهی به عملکرد زیست محیطی متقاضیان​​​​​​​

1- در بررسی اسناد مربوط به مدیران واحد های صنعتی و خدماتی ،با توجه به گروه و رده هر صنعت و خدمات و نیز موقعیت جغرافیایی و توان مالی و پرسنلی هر واحد و همچنین نوع کنترل آلاینده‌های مربوط به هر واحد، و همچنین با توجه به الزامات قانونی موجود برای هر پارامتر و سرانجام، نگاه سبز اندیش و وجدان بیدار اشخاص و مدیران  و صاحبان صنعت و خدمات در انجام برخی فعالیت‌های زیست محیطی، مورد ملاک عمل قرار خواهد گرفت .
2- در بررسی فعالیت‌های اشخاص بر اساس تاثیرگذاری فعالیت آنان بر محیط زیست، قضاوت و رتبه بندی انجام می‌گیرد.
3- مجموع امتیازها درجدول آیتم‌های مربوط به هر گروه 100 می‌باشد.واحد‌های صنعتی و خدماتی و کشاورزی، در هر یک از گروه‌های هم رده و هم گروه خود ، رقابت می‌نمایند .
4-   فعالیت‌هایی که در چارچوب قانون، واحدها ملزم به اجرای آن هستند و یا انجام آن برای منافع شخصی واحد یا مدیران آن می‌باشد . از حداقل امتیاز برخوردار می‌باشند .
5-  واحدهایی که بدون الزام قانونی و منافع شخصی و صرفاً به جهت منافع عمومی و بهبود وضعیت محیط زیست، فعالیت‌های زیست محیطی مطابق آیتم‌های جدول مربوط به گروه صنعتی خود را انجام داده اند از حداکثر امتیاز برخوردار می‌باشند.
6-کمک‌های مالی زیست محیطی به تشکل‌های مردم نهاد دارای پروانه فعالیت از وزارت کشور مورد قبول می‌باشد مشروط بر اینکه اسناد هزینه آن نیز از طرف تشکل‌های مذکور به دبیرخانه ارایه گردد.
7-هزینه‌های پژوهشی و برنامه‌های تنویر افکار عمومی که توسط واحد صنعتی و خدماتی و یا با همکاری عوامل غیر دولتی و تشکل‌های مردم نهاد انجام شده باشد، مورد تایید است .
8- پرداخت هزینه اجرای برنامه‌های زیست محیطی به نهادهای دولتی تحت هر شراط و روشی مورد تایید نمی‌باشد.
9- مشارکت با انجام  برنامه‌های زیست محیطی تشکل‌های مردم نهاد می‌تواند نقدی یا غیر نقدی باشد.
10- بکارگیری از کارشناس محیط زیست در واحد به اشکال مختلف رسمی، قرار دادی، پیمانی مورد نظر می‌باشد.
11-واحدهایی که در لیست صنایع آلاینده قرار ندارند و یا پس از قرار گرفتن در دوره‌های قبلی ، در زمان ارزیابی از لیست مذکور خارج شده باشند از امتیاز کامل این آیتم برخوردار خواهند بود .
12-فعالیت‌های داوطلبانه زیست محیطی که تاثیری بر محیط زیست محل یا منطقه فعالیت نداشته و یا در آینده باعث ایجاد مشکلی در محیط زیست گردد مورد قبول نمی‌باشد.
13- مبلغ و نحوه هزینه کرد در انجام خدمات زیست محیطی بر اساس دستورالعمل جشنواره و بنابر نیت خیرخواهانه  اشخاص و مدیران ( منتج از وجدان ) و تاثیرگذاری فعالیت آنان بر محیط زیست واحد صنعتی و پیرامون آن محاسبه می‌گردد. لذا هر واحد بر اساس توانمندی و نوع فعالیت ارزنده زیست محیطی سنجیده می‌شود نه ،بر مبنای میزان هزینه کرد یا بزرگی وکوچکی واحد.
14- مدیریت کنترل ترافیک در ورودی به واحدها ، یعنی تجمع خودرو ها، تحت هر شرایط در ورودی و یا حاشیه واحدها باعث ایجاد ترافیک در جاده‌های اصلی و فرعی ننماید .
15- پرداخت هزینه نقدی و یا مشارکت در اجرای  مراسمات زیست محیطی، چاپ کتاب، برگزاری دوره‌های آموزشی و ......برای نهادهای دولتی مورد قبول نمی‌باشد.
16- واحدهای صنعتی در شهرک‌های صنعتی مستقل از مدیریت شهرک صنعتی در جشنواره شرکت می‌نمایند.
17-هر شرکت می تواند برای هرتعداد واحدی که بصورت پراکنده در چند نقطه ازکشور درتملک و مدیریت دارد  درجشنواره بصورت مستقل شرکت نماید. آیتم‌های مربوط به ارزشیابی، جداگانه برای هر واحد ارزیابی می‌گردد.
18-صرفه جویی در مصرف برق ، آب، گاز ، کاغذ و لوازم تحریر و ... به جهت تعطیلی واحد و یا شرایط ناشی از کرونا پذیرفته نمی‌ گردد .
19-عضویت حقوقی در یکی از انجمن‌های مردم نهاد، دارای پروانه فعالیت از وزارت کشور مورد تایید می‌باشد.​​​​​​​

برگشت به اول صفحه

جدول امتیاز فعالیت های  مورد ارزیابی در گروههای مختلف 

جدول عناوین فعالیت مورد ارزیابی در گروه صنایع ،معادن  ،پتروشیمی ، نفت و گاز

برگشت به اول صفحه
شاخص های زیست محیطی صنایع،معادن،پتروشیمی،نفت و گاز

جدول عناوین فعالیت مورد ارزیابی در شهرداریها ,دهیاریها و مناطق آزاد 

جدول شاخص های ارزیابی گروه شهرداریها ، دهیاریها و مناطق آزاد تجاری 

شاخص های زیست محیطی شهرداریها ، دهیاریها ، مناطق آزاد

جدول عناوین فعالیت مورد ارزیابی در گروه مراکز گردشگری و توریستی و ورزشی

جدول شاخص های ارزیابی مراکز گردشگری و توریستی و ورزشی​​​​​​​

شاخص های عملکرد زیست محیطی حوزه گردشگری وجدان محیط زیست

جدول شاخص های ارزیابی گروه کشاورزی ، دامپزشکی، دامپروری و شیلات 

جدول شاخص های کشاورزی، دامپزشکی ، دامپروری و شیلات

جدول عناوین فعالیت مورد ارزیابی در گروه گروه کشاورزی ، دامپزشکی،دامپروری، شیلات 

جدول شاخص های ارزیابی  زیر مجموعه وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی 

عملکرد زیست محیطی واحد های بیمارستانی، علوم پزشکی، دارو سازی و تجهیزات پزشکی

جدول عناوین فعالیت مورد ارزیابی در گروه مراکزبیمارستانی- دانشگاههای علوم پزشکی- کارخانجات دارو سازی و تجهیزات پزشکی 

جدول شاخص های گروه منابع طبیعی و آبخیز داری 

جدول شاخص های گروه قضایی ، قضات ،دادستانها

جدول عناوین فعالیت مورد ارزیابی در گروه قضایی ، قضات ، دادستانها، وکلا ، کارشناسان رسمی

وجدان محیط زیست قضات

نحوه انتخاب منتخبین ویژه 

معیار انتخاب منتخبین ویژه، بر اساس تاثیرگذاری عملکرد آنها بر اساس شرح موضوعات جداول مربوط،  و نیز انجام خدمات زیست محیطی ، خارج از چارچوب مالی و اداری دستگاه‌های دولتی و عمومی ، و صرفاً بر پایه وجدان کاری خود و یا اثرگذاری بر وجدان زیست محیطی دیگران ، محاسبه می‌گردد.
​​​​​​​   انتخاب شهدای محیط زیست و جنگلبانی بر اساس شهادت مامورین در سال ارزیابی ، محاسبه شده و با اهدای جایزه ملی به خانواده آنان ، مراسم  قدرشناسی از زحمات آن عزیزان بعمل می‌آید.
​​​​​​​
   

عنوان عملکرد سطح تاثیر پذیری جمع امتیاز رتبه در جشنواره
انجام خدمات ارزنده علمی، هنری ، پژوهشی ، آموزشی ، حمایتی و حفاظتی خارج از چارچوب وظایف و بودجه اداری در سطح کل کشور (ملی)86-100برنده ملی
پیشنهاد و پیگیری و تصویب طرح‌ها ،قوانین و بودجه در حوزه محیط زیست در سطح کل کشور 86-100برنده ملی
انجام خدمات ارزنده علمی، هنری ، پژوهشی ، آموزشی ، حمایتی و حفاظتی خارج از چارچوب وظایف و بودجه اداری در سطح یک استان 71-85برنده استانی
پیشنهاد و پیگیری و تصویب طرح‌ها ،قوانین و بودجه در حوزه محیط زیستدر سطح یک استان 71-85برنده استانی
انجام خدمات ارزنده علمی، هنری ، پژوهشی ، آموزشی ، حمایتی و حفاظتی خارج از چارچوب وظایف و بودجه اداری سطح شهرستان 56-70برنده شهرستانی
پیشنهاد و پیگیری و تصویب طرح‌ها ،قوانین و بودجه در حوزه محیط زیستبرنده شهرستانی56-70برنده شهرستانی
انجام خدمات ارزنده علمی، هنری ، پژوهشی ، آموزشی ، حمایتی و حفاظتی خارج از چارچوب وظایف و بودجه اداری منطقه ای کوچکتر از شهرستان 50-55نامزد دریافت نشان وجدان محیط زیست
پیشنهاد و پیگیری و تصویب طرح‌ها ،قوانین و بودجه در حوزه محیط زیستمنطقه ای کوچکتر از شهرستان 50-55نامزد دریافت نشان وجدان محیط زیست
انجام خدمات ارزنده علمی، هنری ، پژوهشی ، آموزشی ، حمایتی و حفاظتی خارج از چارچوب وظایف و بودجه اداری سطح خرد 40-50شایسته تقدیر
پیشنهاد و پیگیری و تصویب طرح‌ها ،قوانین و بودجه در حوزه محیط زیستسطح خرد40-50شایسته تقدیر
برگشت به اول صفحه

جدول سطوح رتبه بندی برندگان جشنواره 

برگشت به اول صفحه

جوایز برندگان جشنواره

جوایز جشنواره وجدان محیط زیست
برگشت به اول صفحه

نمونه فرم کارشناسی عملکرد 

برگشت به اول صفحه

مخاطبین دومین دوره جشنواره 

برگشت به اول صفحه

1- سران سه قوه
2- کارکنان ،کارشناسان ،مدیران، وزرا و روئسای شاغل در سه قوه
3- مدیران،کارشناسان ، کارکنان بخش خصوصی (صنایع ،معادن،خدمات،کشاورزی و گردشگری  )و عمومی 
4-اعضای هیات علمی ،دانشجویان،مدرسین، مربیان، معلمین ،دانش پژوهان و دانش آموزان مراکز علمی و آموزشی
5- ورزشکاران و هنرمندان و شاغلین حوزه ها و مراکز هنری و ورزشی 
6- فعالان بخش دولتی و خصوصی محیط زیست 
7- مدیران و اعضای تشکلهای مردم نهاد و خیرین محیط زیست بویژه حامیان محیط زیست
8- کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی و سایر دستگاههای مرتبط با محیط زیست
9- عکاسان، فیلم سازان مستند و سینمایی ،تندیس سازان و فعالان بخش تاکسی درمی 
10- مخترعین،مکتشفین،نویسندگان،شعرا
11- قضات، وکلای دادگستری،کارشناسان رسمی 
12- خبرنگاران ،گویندگان،مجریان و...
13- نمایندگان مجلس،نمایندگان شورای شهر و روستا 
​​​​​​​14-محیط بانان و جنگل بانان و آتش نشانان و ایثارگران و جانبازان در حوزه محیط زیست 
15-شکارچیان و پرورش دهندگان حیات وحش
16 - خانواده محترم شهدای محیط زیست و جنگلبانی به نیابت از شهدای مذکور

                                                      و

تمامی اقشار جامعه بدون محدودیت سنی،جنسی،قومیتی،مذهبی و فرهنگی ...