آمارگیر وبلاگ

پایین آمدن سطح آب دریای خزر "فرونشست" استان‌های شمالی را تشدید می‌کند

 

 

 

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی گفت: پایین آمدن سطح آب دریای خزر به معنی افت سطح آب زیرزمینی در این نوار است که منجر به وقوع رخداد "فرونشست زمین" و بروز آثار مخرب آن خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، علی بیت‌اللهی اظهار کرد: براساس داده‌های سازمان نقشه‌برداری سطح آب دریای خزر به‌طور مداوم در حال افت است که نتیجه آن پسروی آب در خطوط ساحلی شمال کشور است. در سال گذشته بنا بر ارزیابی‌های صورت گرفته آن سازمان با کمک داده‌های ماهواره‌ای، تراز خزر در سه‌ماهه اول سال 1400 نسبت به سه‌ماهه اول سال 1399 حدود 25 سانتی‌متر کاهش یافته است.

وی ادامه داد: آمار می‌گویند که در مدت زمان 25 ساله حدود 215 سانتی‌متر تراز آب دریا کاهش پیدا کرده است و پیش‌بینی شده است که روند افت سطح آب دریا در طی سال‌های آتی نیز ادامه داشته باشد. افت سطح آب دریا در باند ساحلی شمال کشور به‌طور مستقیم به معنی افت سطح آب زیرزمینی در این نوار است که با توجه به نهشته‌های ریزدانه ساحلی در صورت استمرار روند کاهشی آن، احتمال وقوع رخداد "فرونشست زمین" و بروز آثار مخرب آن در سطح زمین نظیر رخداد فروریزش و ایجاد فروچاله‌ها و شکاف های فرونشستی دیده می‌شود.

بیشتر بخوانید

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اثر مشابه این اتفاق در حوضه آبریز دریاچه ارومیه تأکید کرد: برای مثال، بنابر مشاهدات میدانی بنده، در بندرشرفخانه ساحل دریاچه ارومیه، اثر فرونشست زمین (ناشی از افت سطح آب دریاچه ارومیه) منجر به شکستگی عرشه پل و بروز شکاف در سطح زمین شده است.

بیت‌اللهی تصریح کرد: براساس برآوردهای اولیه در نوار ساحلی دریای خزر به پهنای تقریبی 5 تا 7 کیلومتری از لب دریا، تعداد 51 شهر و 1370 آبادی قرار دارد که جمعیتی در حدود 2،150،000 نفر را در خود جای داده است. همچنین بیش از 300،000 واحد مسکونی در این سکونتگاه‌ها (براساس آمار 1395) فاقد اسکلت هستند. بنابراین درصورت توسعه پدیده فرونشست زمین، ریسک این مخاطره در خطوط ساحلی شمالی کشور بالا خواهد بود که تأسیسات مهم و مستحدثات با درجه اهمیت بسیار بالا را هم باید به آن اضافه کرد.

وی درباره راهکارهای خروج از این شرایط بیان کرد: مهم‌ترین اقدام ضروری و قابل انجام برای شهرهای ساحلی شمالی کشور، راه‌اندازی سامانه دقیق پایش فرونشست زمین در کمربند ساحلی دریای مازندران و تدوین ضوابط و مقررات فرونشست زمین برای کل کشور و به‌طور ویژه برای مراکز جمعیتی ساحلی است.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: براساس تجربیات جهانی مانند شهرهای ساحلی کشورهای اندونزی، تایلند، آمریکا و ...، تدوین برنامه کاهش خطر فرونشست زمین برای نوار ساحلی شمالی کشور امری بسیار ضروری است.

یادداشت سردبیر

@Aseman_Mag

ما را دنبال کنید