آمارگیر وبلاگ

صندوق محیط زیست کارایی چندانی ندارد/نباید منبع آلودگی جدیدی به اراک تحمیل شود

 

 

ایسنا/مرکزی نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: براساس این شرایط باید پایش شود که منبع آلودگی جدیدی در شهر ایجاد نشود.

دکتر علی اکبر کریمی ۲۴ دیماه در جریان بازدید از اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی، با اشاره به اینکه مقوله محیط زیست در واقع یک موضوع راهبردی است که با همه فعالیت ها مرتبط و درگیر است، اظهار کرد: برخورداری از محیط زیست پاک و سالم در حوزه هوا، خاک و آب و شرایط محیطی، برای حیات بشر یک الزام است و هر فعالیتی ملزم به رعایت الزامات زیست محیطی است تا تخریبی بر جا نگذارد.

وی افزود: تجارب بشریت اثبات کرده است فعالیت های مخرب محیط زیست در وهله اول به خود بشر ضربه می زند، بر این اساس در دنیا و کشورهای صنعتی روند اصلاح فعالیت ها را شاهدیم و تاکید ویژه ای بر محیط زیست دارند و تعارض بین صنعت و سایر فعالیت ها با محیط زیست را در قالب یک چارچوب ضابطه مند حل کرده و صنعت را به شکلی توسعه داده اند که کمترین زیان را برای محیط زیست نداشته باشد.

کریمی با اشاره به وضعیت هوای اراک، بیان کرد: در جانمایی و انتخاب فعالیت ها، توجه به الزامات محیط زیست و کارشناسی دقیق ضرورت دارد، در زمان ساخت سه صنعت پالایشگاه، پتروشیمی و نیروگاه در غرب اراک، یک کارشناس در یک جلسه اجرای پروژه پالایشگاه و تملک اراضی آن در فرمانداری شهرستان شازند اعلام کرد که اجرای این پروژه در این مکان مناسب نیست، اما فرماندار وقت گفته بود که کجا می توانیم زمین متری یک تومان پیدا کنیم!

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه با این دید این صنعت در این مکان اجرایی شد و امروز به معضلی تبدیل شده است که همه ما باید تاوان آن را بدهیم، افزود: اگر برای ساخت این سه صنعت، کارشناسی بیشتری صورت می گرفت قطعا امروز شاهد چنین مشکلاتی نبودیم.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پرسنل محیط زیست ضمن حفاظت از محیط زیست، وظیفه پایش و رصد مستمر همه فعالیت ها که مرتبط با محیط زیست است را بر عهده دارند که وظیفه ای بسیار سنگین به شمار می رود، گفت: این مجموعه باید در انجام وظایف خود نهایت جدیت و دقت را در چارچوب استانداردها و مقررات داشته باشد. امروز بسیاری از کارخانجات در جهان در میان بافت شهری قرار گرفته اند، اما تمهیداتی فنی توسط آنها در نظر گرفته شده که آسیبی به محیط زیست وارد نمی کند و ما هم باید در این مسیر حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه در بحث آلودگی هوای اراک، از ۱۵ سال پیش مصوبه هیات دولت در قالب طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک در اختیار است، گفت: از آن سال تا حدود سال ۱۳۹۶، طبق ارزیابی انجام شده حدود ۴۰ درصد این طرح و مصوبات آن اجرایی شد و یکی از نقدهای جدی در اجرای این طرح این است که طرح کمترین اتکا را به اعتبارات دولتی داشته است و به غیر از یکی دو سال اول اجرای طرح، هیچ ردیف اعتباری برای اجرا در بودجه سنواتی نیز پیش بینی نشد و حتی تسهیلاتی نیز برای پروژه هایی مانند انتقال آندسازی در اختیار قرار نگرفت.

کریمی تاکید کرد: اراک طی برنامه های توسعه گذشته( از برنامه سوم توسعه به بعد) همواره یکی از ۸ شهر آلوده کشور بوده است و در بین این شهرها، تنها شهری که از نعمت قطار شهری بهره مند نشد، اراک بود و حتی اعتبارات مشخصی هم برای آلودگی هوا دریافت نکرد در حالی که ۱۰۸ روز هوای ناسالم در یک شهر، فاجعه به شمار می رود.

وی با اشاره به طرح سوال از وزیر کشور درخصوص علت عدم اجرای طرح قطار شهری در اراک و وزیر راه درخصوص عدم اجرای قطار شهری مهاجران-اراک-امیرکبیر، گفت: مسلما این گونه طرح ها در کاهش آلودگی هوای اراک کمک می کرد که متاسفانه تاکنون اجرایی نشده است و مسئولان باید دلایل این مسئله را اعلام کنند، همچنین مکاتباتی با رییس سازمان محیط زیست صورت گرفته و مسئله لزوم بازنگری در طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک مطرح شد.

کریمی اظهار کرد: دولت پذیرفته است شهری مانند اراک به دلیل آلودگی نیازمند تمهیدات ویژه است و طرحی به نام طرح جامع کاهش آلودگی هوا به تصویب رسید که امروز پس از گذشت ۱۵ سال از تصویب آن نیازمند بازنگری هستیم و متناسب با پیشرفت طرح و شرایط جدید، مصوبات جدیدی همراه با الزامات کار و اعتبارات لازم باید به تصویب هیات وزیران برسد.

وی با اشاره به دستور منع احداث صنایع آلاینده در فاصله ۳۰ کیلومتری اراک اضافه کرد: انتظار می رود که محیط زیست به عنوان پایش کننده این الزام، از حق مردم به عنوان یک حق شرعی دفاع کند. متاسفانه در دو سه سال اخیر شاهد احداث دو واحد صنعتی شیمیایی در داخل شعاع ۳۰ کیلومتری اراک بودیم و امروز پتروشیمی الوند و پیشتاز صنعت در حال ساخت هستند. بنده گزارشات سازمان محیط زیست در خصوص ساخت پتروشیمی الوند را مطالعه کردم، در این گزارش قید شده بود که با توجه به آلایندگی سایر واحدهای صنعتی موجود در منطقه، احداث این واحد باعث تشدید آلایندگی می شود و تصمیم در این خصوص را به هیات وزیران سپرد.

کریمی تصریح کرد: به لحاظ کارشناسی این واحد تشدیدکننده آلودگی است و سوال اینجاست که چرا باید یک منبع آلاینده جدید را در بدترین نقطه با کمبود منابع آب به مردم تحمیل کنیم؟ براساس این شرایط باید پایش شود که منبع آلودگی جدیدی در شهر ایجاد نشود.

وی با بیان اینکه فلسفه عوارض آلایندگی ایجاد منبع درآمد برای شهرداری ها نیست، اظهار کرد: در سال های گذشته شاید بیش از هزار میلیارد تومان منابع مالی از این محل در شهرستان های اراک، شازند، خنداب و ساوه و ... داشته ایم و یکبار باید بررسی کنیم که از محل این منابع عظیم مالی چه کاری برای بهبود وضعیت محیط زیست، کاهش آلودگی و آثار سوء ناشی از آلودگی ها انجام شده است.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه چه ایرادی داشت که شهرداری از این منبع برای برقی کردن ناوگان حمل و نقل عمومی و توسعه فضای سبز استفاده می کرد، افزود: طبق طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک، باید به میزان هزار هکتار، توسعه فضای سبز در اراک انجام می گرفت که شاید تاکنون به رقم حدود ۴۰۰ هزار هکتار رسیده ایم هرچند که فضای سبز ایجاد شده، قابل توجه نیست و از سوی دیگر دره سده به دلیل عدم رسیدگی و عدم آبیاری و بی توجهی مالکان و عدم نظارت شهرداری در حال نابودی است و روزانه کامیون کامیون چوب بریده شده از این منطقه خارج می شود و به دنبال آن درخت کاری می کنیم.

وی با اشاره به برخی از اظهار نظرها مبنی بر اینکه این درآمد به صندوق محیط زیست واریز شود، گفت: تجربه نشان داده است که این صندوق کارایی بالایی ندارد، اما آنچه مهم است هزینه شدن این منابع است. اگر پول به دست شهرداری داده می شود باید پروژه های تقویت محیط زیست و کاهش آثار آلاینده ها تعریف شود و هزینه شدن این منابع را نظارت کند.

کریمی در ادامه به مناطق حفاظت شده اشاره کرد و افزود: حیات وحش منطقه هفتاد قله و گونه های گیاهی این مناطق امانت الهی هستند و وظیفه داریم حفاظت کنیم تا نسل های آینده بهره مند شوند و قطعا حفظ اکوسیستم های موجود به حیات بشر کمک می کند. تالاب میقان یک اکوسیستم در کنار شهر اراک است و حفظ این محیط و رعایت ملاحظات طبیعی این منطقه به حیات شهر اراک کمک می کند. امروز تخلیه پساب به تالاب، اکوسیستم را بهم زده است و ورود مواد آلی و رشد نیزار مشکلاتی را ایجاد کرده است، هر چند که پیشنهاداتی برای استفاده از پساب فاضلاب داده شده است که وارد صنعت شود تا صنایعی مانند پتروشیمی، پالایشگاه و نیروگاه از آب سد کمال صالح و آب های زیرزمینی استفاده نکنند .

وی اضافه کرد: با استفاده از پساب می توانیم انبوه مزارع و درختکاری برای تولید چوب را در مناطق بیابانی تالاب میقان ایجاد کنیم که ضمن توسعه فضای سبز منطقه، درآمدزایی ایجاد می شود و بلند شدن ریزگرد و ورود آن به اراک را مانع خواهد شد.

کریمی در پایان خواستار توجه جدی به ساختار اداره محیط زیست شهرستان اراک شد.

یادداشت سردبیر

@Aseman_Mag

ما را دنبال کنید