آمارگیر وبلاگ

یک‌چهارم از گونه‌‌های جانوری جهان تا سال ۲۱۰۰ از بین خواهد رفت!

 

یک‌چهارم از گونه‌‌های جانوری جهان تا سال 2100 از بین خواهد رفت!

نتایج یک شبیه‌سازی نشان می‌دهد که یک‌چهارم از گونه‌‌های جانوری جهان تا سال ۲۱۰۰ از بین خواهد رفت!

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، با استفاده از یک مدل علمی ایجادشده توسط یکی از پیشرفته‌ترین رایانه‌های اروپا، یک تیم تحقیقاتی به‌رهبری دانشگاه فلیندرز در استرالیا دریافتند که بیش از یک‌چهارم از حیوانات جهان ممکن است تا پایان قرن بیست‌و‌یکم منقرض شوند.

به‌گفته کارشناسان، 10 درصد از گیاهان و جانوران تا سال 2050 ناپدید خواهند شد و این رقم تا سال 2100 به 27 درصد خواهد رسید. این تجزیه و تحلیل نشان می‌دهد که ممکن است نرخ انقراض کلی گونه‌های آسیب‌پذیرتر تا پایان قرن تا 184 درصد افزایش یابد.

کوری برادشاو، نویسنده ارشد این مطالعه و استاد اکولوژی جهانی در فلیندرز، توضیح داد: تصور کنید یک انگل میزبان خود را بر اثر جنگل‌زدایی از دست بدهد، یا یک گیاه گلدار، گرده‌افشانی خود را به‌دلیل گرم شدن بیش از حد از دست بدهد؛ این تلفات به‌شکل سلسله‌وار از گونه‌های کوچک‌تر که معمولاً طعمه هستند شروع می‌شود و به‌تبع آن، گونه‌های شکارچی بزرگ را نیز نابود خواهد کرد.

نویسندگان این مطالعه معتقدند که کودکانی که امروز متولد می‌شوند و تا 70سالگی زندگی می‌کنند، می‌توانند انتظار داشته باشند که شاهد ناپدید شدن هزاران گونه گیاهی و جانوری، از ارکیده‌های کوچک و کوچک‌ترین حشرات، تا حیوانات نمادینی مانند فیل، کوالا، یوزپلنگ و...، باشند.

این مطالعه در مجله Science Advances منتشر شده است.

یادداشت سردبیر

@Aseman_Mag

ما را دنبال کنید