آمارگیر وبلاگ

به دنبال استفاده از ظرفیت های جوامع محلی برای مدیریت ذخیره گاه های زیستکره هستیم

 

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: رویکرد جدید سازمان حفاظت محیط زیست، استفاده از ظرفیت های جوامع محلی در مدیریت ذخیره گاه های زیستکره است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، حسن اکبری در آیین نکوداشت روز جهانی ذخیره گاه زیستکره که صبح امروز در محل سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، ایران را یکی از کشورهای پیشرو در انتخاب ذخیره گاه ها و ایجاد مدلی برای حفاظت از آنها توصیف و اظهار کرد: در سال 1355 تعداد 9 ذخیره گاه در کشور مصوب شد و در سال های بعد با افزوده شده 4 ذخیره گاه دیگر، تعداد ذخیره گاه های ما به 13ذخیره گاه رسید.
وی افزود: وجه تمایز ذخیره گاه زیستکره با دیگر مناطق حفاظت شده این است که نقش اصلی را در بهره برداری و حفاظت از این مناطق، جوامع محلی و ذینفعان بر عهده دارند. بنابراین بهره برداری از ذخیره گاه های زیستکره به صورت پایدار صورت می گیرد.
به گفته اکبری، پراکنش ذخیره گاه های زیستکره در ایران نسبتا مناسب بوده و توانسته اکوسیستم های مختلف را پوشش دهد.
معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست، خاطرنشان کرد: در دنیا 738 ذخیره گاه زیستکره در 134 کشور وجود دارد که توسط 6 سازمان منطقه ای هدایت می شوند.
وی با بیان اینکه ایران یکی از کشورهایی است که هزینه زیادی در بحث حفاظت انجام داده است، گفت: کمتر کشوری در دنیا وجود دارد که همچون کشور ما تمام هزینه های حفاظت بر دوش دولت باشد.
اکبری تصریح کرد: ما با تمام چالش هایی که داریم توانستیم گونه های کاریزمای خود را حفظ کنیم. با این وجود، در استفاده مناسب از مدل های مشارکتی و همکاری با جوامع محلی چندان توفیقی نداشتیم.
معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست بر توسعه همکاری های منطقه ای برای استفاده از مدل های مدیریت مشارکتی در ذخیره های زیستکره تاکید کرد.
وی در عین حال رویکرد جدید سازمان حفاظت محیط زیست را استفاده از ظرفیت های جوامع محلی در مدیریت ذخیره گاه های زیستکره عنوان کرد و افزود: ما پیش نویس آیین نامه حفاظت مشارکتی را برای ارایه به دولت تدوین کرده ایم.
اکبری در پایان بر ضرورت استفاده مدیران حفاظت محیط زیست استانها از ظرفیت های جوامع محلی تاکید کرد.

یادداشت سردبیر

@Aseman_Mag

ما را دنبال کنید