آمارگیر وبلاگ

امتیاز ویژه زاکانی به درخت کشی و تخلفات ساختمانی

 

 

اکو ایران : شهرداری تهران در لایحه اصلاح مصوبه نحوه اخذ مطالبات حوزه شهرسازی برای بدهکاران قطع اشجار و جرایم ماده 100 تخفیف 40 درصدی در نظر گرفته است .

 اعضای شورای شهر تهران بررسی لایحه اصلاح مصوبه نحوه اخذ مطالبات حوزه شهرسازی شهرداری تهران را روی میز بررسی قرار دادند و مهدی عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران با بیان اینکه در جلسه کارشناسی که برای بررسی این لایحه ترتیب داده شده است به دلیل اینکه اطلاعات پایه که ملاک عمل تصمیم گیری‌مان بود، در دسترس قرار نگرفت و بخشی از اطلاعاتی هم که موجود بود نتوانست به سوالاتمان پاسخ دهد، گفت: به همین دلیل تصمیم گرفتیم که این لایحه را به صحن بیاوریم تا همه اعضاء در مورد آن تصمیم گیری کنند.

 

ناصر امانی در مخالفت با این لایحه، اظهار کرد: پنج عامل زمین، مصالح، خدمات فنی و مهندسی، عوارض شهرداری و نیروی کار در تولید مسکن موثر هستند؛ اما شما بگویید که سهم شهرداری در ساخت مسکن به تفکیک منطقه چقدر است که حالا می‌خواهید تخفیف‌های زیاد بدهید؟.

وی افزود: معاون شهرسازی می‌گوید ۱۰۰۰ سازنده در تهران هست اما این ۱۰۰۰ نفر که منتظر این لایحه تخفیفی هستند یک سرپناه برای خانواده نساختند. بلکه مسکن برای آنها تجارت است و اگر یک خانه متری ۵۰ میلیون تومان برای آنها تمام شوند آن را متری ۲۵۰ میلیون تومان به مردم در شمال تهران می‌فروشند و حالا مگر عوارض شهرداری چقدر می‌شود که باید تخفیف بگیرند؟.

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه چهار بار عوارض شهرداری را در این مدت بالا و پایین کردیم، گفت: این بالا و پایین کردن‌ها بی ثباتی در مدیریت شهری را نشان می‌دهد که به نفع شهر و شهرسازی نیست.

وی با بیان اینکه این تخفیف ۴۰ درصدی در پرداخت عوارض به کسانی می‌رسد که از مرحله صدور پروانه عبور کرده و در مرحله نظارت فنی تخلف کرده و حالا می‌خواهند تخفیف بگیرند، گفت: اگر این لایحه تصویب شود رانتی است که عمدتا شامل پروانه بگیرانی است که دنبال بخشودگی تخلفات‌شان هستند.

عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی نیز با بیان اینکه خوب نیست یک سری مباحث در صحن علنی مطرح شود، گفت: معاون شهرسازی می‌گوید که عوارض زیاد است اما این مبلغ عوارض هنوز به سقف سه درصد از سهم مسکن نرسیده است و این در حالیست که باید بپرسم چه کسی عوارض را افزایش داد؟  که شهرداری عوارض را به اینجا رسانده است.

وی با اشاره به تغییر عوارض در سه ماه گذشته، گفت: ما برای سه ماه هم نمی‌توانیم برنامه ریزی کنیم؟ این رفتار سیاستگذاری درست نیست. چرا که سرمایه داران ما را اداره می‌کنند و آنها می‌گویند که ما عوارض‌مان را نمی‌دهیم چونکه شهرداری تخفیف‌هایش را افزایش می‌دهد و بعد از مدتی آنها ما را اداره می‌کنند و این نگران کننده است.

این عضو شورای شهر تهران افزود: ما می‌خواهیم برای ۵۰ هزار میلیارد تومان تصمیم گیری کنیم و نمی‌شود ظرف ۱۰ دقیقه بدون اطلاعات پایه این مهم رخ دهد.

 

حبیب کاشانی نیز در واکنش منفی به این لایحه گفت: پیام این لایحه این است که آنقدر وضع مالی‌مان خوب شده که می‌خواهیم ۴۰ درصد تخفیف بدهیم اما در این لایحه عناوینی آمده که اصلا خوب نیست. مثلا برای جرایم ماده ۱۰۰ یا قطع درختان ۴۰ درصد تخفیف دهیم؟! بر پیشانی شورای شهر چه می‌نویسند؟ همراه بودن شورا با شهرداری مسجل است اما به ما بگویید که شما در گذشته دو مصوبه گرفتید سرانجام آنها چه شد؟ ما قبول داریم که برای اداره شهر نیاز به پول است اما اینکه ۴۰ درصد به احکام ماده ۱۰۰ بدهیم درست نیست.

وی با بیان اینکه در برخی مناطق از این لایحه خوشحال و در برخی مناطق از این لایحه ناراحت هستند، گفت: در مناطق جنوبی شهرداران ناراحت هستند. چرا که چند ملک دارند که باید ۳۰۰ میلیارد تومان بدهند اما با این بخشودگی جرایم ۱۲۰ میلیارد تومان تخفیف داده می‌شود، اما در مناطق شمالی شهرداران خوشحال هستند چرا که تعداد پروانه‌هایشان زیاد است اما دقت کنید که با این مصوبه به یک دفعه به یک پرونده مثلا ۴۰۰ میلیارد تومان تخفیف می‌دهیم که این درست نیست و اگر می‌خواهیم کاری کنیم باید کارشناسی باشد و با این ببر و بیار و بزن و ببر راهی پیش نمی‌رود.

کاشانی افزود: ما هم دلمان برای وضعیت اتوبوس‌های خراب و کمبود قطعات مترو می‌سوزد؛ اما می‌خواهیم کمک کنیم و این راهش نیست که به یک دفعه برای جرایم ماده ۱۰۰ و یا قطع درختان ۴۰ درصد تخفیف دهیم و در آینده نزدیک در تاریخ انقلاب ثبت می‌شود که این مصوبه رانتی است.

 

یادداشت سردبیر

@Aseman_Mag

ما را دنبال کنید